Elokuun vedoskisan ”Tarinallinen kuva” virallinen tuomarointi

Hei,
kiitos luottamuksesta tuomaroida valokuvakilpailunne. Tässä ajatuksiani luettavaksi jäsenistöllenne.
Tuomaroinnin suoritin yksin minä, Helsingin Kameraseuran puheenjohtaja Leena Saarela.
Tein kuvien kanssa kolme katselukierrosta – ensivaikutelman perusteella jatkoon päässeet – välikatselmus, josko jotain olisi jäänyt huomaamatta – loppukatselmus, parhaan kuuden valinta ja pisteytys sijoille 1.-3. sekä 1-2 kunniamainintaa
Näytin lopuksi kuvat myös kolmelle muulle henkilölle pyytäen heitä nimeämään kummastakin
sarjasta kolme suosikkiaan. Jokainen heistä nimesi myös joitain minun jatkosta pudottamia kuvia.
Tämä muistutuksena siitä, että tämä tuomarointi kuvaa lähinnä omia mieltymyksiäni, ja
tuomaroinnin tulos olisi luultavasti hyvin erilainen jonkun toisen jäljiltä.
Tuomaroinnissa pyrin käyttämään mm. Kameraseura ry:n kilpailusäännöissä mainittuja kriteerejä:
(ei järjestyksessä): aiheen valinta ja käsittely, tekninen osaaminen, omaperäisyys, sommittelu,
värien käyttö, taiteellisuus, kokonaisvaikutelma.

Tarinallinen Kuva
Olen suuri tarinoiden kuvittamisen ystävä, joten tämä oli erityisen mieluinen sarja tuomaroitavaksi. Ja
mieluinen se nähtävästi oli ollut myös osallistujille, koska kuvia oli selvästi enemmän kuin ruoka-sarjassa.
Käytännössä kaikki osallistuneet kuvat toimisivat kuvituskuvina jossain tarinassa. Parhaiden joukkoon nostin kuitenkin kuvat, jotka muiden kriteerien ohella synnyttivät mielessäni parhaat tarinat, myös ilman kuvan nimeä. Ja tässä kohtaa mukaan nousee jälleen arvioijan oma historia, kohtaamiset ihmisten kanssa, mieleen
jääneet kirjat ja elokuvat – kaikki se, mistä erilaiset tarinat meille kullekin kumpuavat. Ja juuri tämä tekee
kuvaustehtävästä kuvaajalle haasteellisen, koska jokainen kuvaaja varmasti osaa rakentaa oman kuvansa
ympärille tarinan. Mutta miten tehdä kuvasta mielenkiintoinen niille, jotka eivät tätä tarinaa ennalta tiedä,
jottei kuva jää vain dokumentiksi kohteesta tai yksittäisestä tapahtumasta?

SIJA 1 Nordirection home (No direction home Juha Järvinen)

No direction home Juha Järvinen

Nordirection home – kuva herättää paljon ajatuksia ja erilaisia vaihtoehtotarinoita siitä, mitä kuvassa juuri nyt tapahtuu, mikä kuvan tilanteeseen on johtanut, ja miten tarina jatkuu. Missä tarkalleen ollaan? Onko kuvassa henkilön koko omaisuus, johon kuvan nimi viittaisi, vai onko kyseessä torimyyjä pakkaamassa tavaroitaan, vai sekä että? Tarinallisuutta tukee se, että päähenkilö on selin. Näin ei myöskään suoraan loukata mahdollisesti haastavassa elämäntilanteessa olevan henkilön yksityisyyttä. Kuvaaja on uskaltanut mennä riittävän lähelle, jotta kuvasta on rajattu pois kaikki ylimääräinen. Silti katsojalle jää paljon tutkittavaa. Kuvaan syntyy hienoja linjoja niin vaaka- kuin pystysuunnassa. Rauhallista värimaailmaa täplittävät henkilön omaisuudesta nousevat värikkäät yksityiskohdat.

SIJA 2 Elämä edessä (Elämä edessä Elina Tuittu)

Elämä edessä Elina Tuittu

Elämä edessä – erittäin onnistunut ja kauniissa valossa otettu ylioppilaskuva. Tarinallisuutta kuvaan tuo liike: vauhdikkaasti liehuvat hiukset huutavat, että täältä tullaan elämä! Katse on suunnattu tulevaan, ja nuoren kasvoilta loistaa onnistumisesta ja innosta kertova hymy. Käsi on sydämellä kuin merkkinä pakahduttavasta onnen tunteesta, ehkä helpotuksesta siitä, että yksi vaihe elämäntarinaa on onnistuneesti takana. Kukkavalintakin on onnistunut värimaailmaa myöten tukemaan keveyden tunnetta kuvassa.

SIJA 3 Rankka reissu (Rankka reissu Kati Kilpeläinen)

Rankka reissu Kati Kilpeläinen

Rankka reissu –valokuvaaja on onnistunut vangitsemaan ratkaisevan hetken, jolloin lapsi katsoo suoraan kameraan. Lapsen käsi turvaa äidin käteen ja isän käsi on suojelevasti lapsen pään päällä. Tutti ja pupujussi lapsen kädessä tuovat lisää herkkyyttä kuvaan. Kohde nostetaan hienosti esiin sillä, että kaikkien muiden päät on rajattu pois, vain isosisko näkyy kokonaan. Sukupolvien jatkumoa tukee perheen perässä asteleva vanhempi henkilö. Väliin jää tilaa, jotta myös kadun reunalla olevan yleisön huomaa. Kuvasta on aistittavissa tarina vaikkapa siitä, miten lapset päätyvät erilaisiin harrastuksiin vanhempiensa jalanjäljissä. Olisin tämän kuvan nähnyt mielelläni kiiltävämmällä paperilla, jotta värit pääsisivät vielä paremmin esiin.

KUNNIAMAININNAT:
Alussa (Alussa Juha Parkko)

Alussa Juha Parkko

Alussa – kaunis ja herkkä kuva nuoresta parista, jonka ympärille tarinallisuus rakentuu tytön ujosta hymystä ja pojan odottavasta katseesta. On helppo löytää yleismaailmallisia tarinoita siitä, mitä heidän välillään on tapahtunut kuvaa ennen ja mitä tapahtuu seuraavaksi. Sommittelussa vaalean pellon vastakohtana oleva tumma tausta, joka vielä jakautuu pojan osalta vihreään ja tytön kohdalla ruskeaan osioon, nostaa henkilöt hyvin esiin pellosta. Terävyysalue on rajattu kauniisti. Kuva olisi vielä monisyisempi, mikäli pojan asu olisi yhtä ajaton kuin tytöllä. Mutta toisaalta valkoisena loistava, hiukan rypyille jäänyt paita ja farkut kertovat omaa tarinaansa.

Unohdettu aika (Unohdettu aika Harri Jacksen)

Unohdettu aika Harri Jacksen

Unohdettu aika – tämä kuva toimii hyvin dokumentaarisena kuvana, mutta toisaalta tarinallisen siitä tekevät monet kuvassa näkyvät yksityiskohdat. Kuva on otettu juuri sopivana vuodenaikana, jolloin koko maiseman väritys tukee talon ja pihapiirin surullista kohtaloa. Vain vihreä yksityiskohta traktorin ikkunassa tuo valokuvan nykyhetkeen, ja lisää samalla tarinaan nykynuorison. Kuka alueella viettää aikaa, kulkee siitä ohi? Entä mihin pihapiirin oma nuoriso on vuosia sitten hävinnyt?

6 parasta kuvaa kuvien numerointijärjestyksessä:

  • 11 Nordirection home
  • 12 Jänön kohtalo
  • 15 Rankka reissu
  • 17 Alussa
  • 24 Unohdettu aika
  • 29 Elämä edessä

    12 Jänön kohtalo – kuvan säätämisen jäljet näkyvät tässä kuvassa vahvasti, ja jossain muussa yhteydessä se voisi olla häiritsevää. Nyt tarinaa ja sommittelua tukee se, että valkeuden keskellä pelto hohtaa yhtä punaisena kuin veriroiskeet. Lumeen jääneet jäljet on saatu esiin riittävästi, jotta voi helposti kuvitella, mitä on tapahtunut ennen ja jälkeen veriroiskeiden synnyn.


    MUUT:
    01 Venevajan tarinoita
    02 Fairytaile castle
    03 Tarina hetki
    04 Kunhan istua könöttää
    05 Sumun vika
    06 Tarinahetki 2
    07 Enkeleitä onkoheitä
    08 Vielä yhdessä
    09 Sakujen kevät
    10 Kahvilassa
    12 Jänön kohtalo
    13 Pesätarpeitä
    14 Tilaa tanssia
    16 Vapaus
    18 Kartano
    19 Seulaksi ammuttu
    20 Mitäs tehdään
    22 Hei mikäs se ..
    23 Kostea Baari
    25 Sammuttajat
    26 Odotellessa lähtöä
    27 Juutalaisen hautausmaa
    28 Retkellä
    30 Haaveet

Seuran piti oman ”verrokkiäänestyksen” vedoskuvista. Tässä meidän oman äänestyksen tulos:

1 Unohdettu aika Harri Jacksen

2 Alussa

3 Nordicrection on home  Juha Järvinen

4 Rankkareissu  Kati Kilpeläinen

5 Vapaus, Kartano     Vielä yhdessä Tuula Paju

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *